Іван Хреститель народився в сім’ї священика Захарії та Єлисавети, родички Богородиці, коли вони були у похилому віці і вже не сподівалися на потомство, він був посланий Богом, щоб приготувати вибраний народ до визнання Ісуса Христа Месією. «Він буде великим в очах Господніх» (Лк. 1, 15), – каже ангел до батька св. Івана – Захарії, сповіщаючи йому новину про те, що невдовзі у нього народиться син.
Іван Хреститель, якого ще називають Предтечею, своїм суворим способом життя (Мк.1, 6.) дав взірцевий приклад богопосвятного життя. Він закликав людей до покаяння, кажучи: «Слідом за мною йде сильніший від мене, що Йому я недостойний, нахилившись, розв’язати ремінця на Його взутті. Я вас хрестив водою, а Він хреститиме вас Духом Святим». (Мк. 1, 7-8). За відважне проповідування і напоумлення навіть безбожного царя Ірода, Іванові відрубали голову. Частина його святих мощей похована у Севастії.
За Йосифом Флавієм – Ірод наказав вбити Іоанна Хрестителя, боячись політичних хвилювань, що могли б бути викликані виступом цього пророка. За Євангелієм від св. Матфея св. Іоанн був жертвою Ірода через те, що викрив його у гріховному шлюбі з жінкою брата. Тут також немає протиріччя, оскільки цілком можливо, що Ірод Антипа керувався обома мотивами. Крім того, вплив пророка на народ і небезпека народних хвилювань могли служити підставою для страти Іоанна Хрестителя. Але не варто забувати, що Йосиф Флавій підтверджує вказівку євангелістів: Антипа розійшовся зі своєю законною дружиною, дочкою Арети, і знаходився у незаконному шлюбі з Іродіадою. «Той бо Ірод, пославши, схопив Іоанна і в в’язниці закув його, через Іродіаду, дружину брата свого Филипа, бо він одружився із нею» (Мк.6;17). Якщо св. Марк називає чоловіка Іродіади «Филипом», а Йосиф Флавій – Іродом, то це не має великого значення. «Ірод» було фамільним ім’ям, і законний чоловік Іродіади міг носити ще ім’я «Ірод», крім свого власного імені «Филип». Йосиф Флавій повідомляє, що у Ірода Великого було двоє синів з іменем «Ірод». Один з них був Іродом Антипою, певно і другий син носив іще й власне ім’я, крім імені «Ірод».
Шанування Івана Хрестителя, зокрема у Східній Церкві, – особливе. Іван Хреститель єдиний з усіх святих після Богородиці, що має свій празник Зачаття і празник Різдва. Впродовж церковного року у Східній Церкві відзначають 6 празників в честь цього святого: празник Зачаття, Різдва, Усікновення Голови, Перше, Друге ,Третє Знайдення Голови, Собор святого після празника Богоявлення. У самому Євангелії наводяться слова Христа: «Істинно кажу вам, що між народженими від жінок не було більшого від Івана Хрестителя» (Мф. 11, 11). Св. Іван Хреститель це велетень духа, що стоїть на грані двох Завітів: Старого й Нового. Він замикає пророків, а відкриває апостолів. Він не тільки пророк, але й предтеча, христитель і мученик. Він єдиний мав ласку хрестити того, що Його інші пророки тільки предсказували та в дусі бачили.
20 січня Православні святкують Собор Предтечі і Хрестителя Господнього Іоана
19 января 2013 12:29, boberka:
Оставить комментарий
Please log in to leave a comment